حقوق رسانه منتشر شد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا،حقوق رسانه یا ارتباط جمعی یكی از رشته‌های نسبتا جدید و بین‌رشته‌ای است كه حقوق، آزادی ها و قواعد حقوقی راجع به ارتباطات جمعی را مطالعه می‌كند. ارتباطات جمعی مقوله‌ای از ارتباطات است كه با استفاده از یك وسیله جمعی نظیر مطبوعات

، رادیو، تلویزیون و ماهواره صورت می‌گیرد و در مقابل ارتباطات از راه دور با استفاده از وسایلی نظیر تلفن، فكس و پست الكترونیك برقرار می‌شود.

چهار عنصر مهم در هر ارتباط جمعی وجود دارد كه عبارت‌اند از: برقراركننده ارتباط، دریافت ‌كننده ارتباط، پیام یا محتوای ارتباط و وسیله ارتباط. هدف حقوق ارتباط جمعی آن است كه ارتباطات جمعی و تعامل بین عناصر مذكور را تنظیم و تضمین كند.

حقوق رسانه از دو لحاظ بین‌رشته‌ای است. از یك لحاظ تركیبی از موضوعات ، مسایِل و روش های رشته‌های حقوق و رشته ارتباطات است و از سوی دیگر، تركیبی از رشته‌های مختلف حقوق های عمومی (اساسی، اداری) بشر، بین‌الملل، خصوصی و كیفری است . بنابراین، برای مطالعه این رشته، آشنایی با رشته‌های مختلف حقوق و ارتباطات لازم است.

در این كتاب تلاش شده فارغ از حقوق كشور خاص و نیز صرف‌نظر از رسانه خاص، به مطالعه قواعد عمومی حقوق رسانه اقدام شود. با وجود این، توجه به حقوق ایران و نیز استفاده از منابع حقوقی اسلام، از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

كتاب حقوق رسانه در چهار بخش كلی تدوین شده كه در بخش نخست، مبانی نظری حقوق رسانه مشتمل بر آزادی بیان، آزادی اطلاعات، استقلال رسانه‌ها، تكثرگرایی رسانه‌ای و نظام‌دهی رسانه‌ها مطالعه شده است.

در بخش دوم قواعد و مقررات ناظر بر راه‌اندازی انواع موسسات رسانه‌ای و فعالیت در آنها بررسی شده و تلاش گریده تا حقوق و وظایف هر یك از عوامل رسانه‌ای نیز تبیین شود .

دربخش سوم نیز تلاش شده است تا بین منافع مختلف و متعارض سازش ایجاد شود و به دیگر سخن، مرز بین محتوای قانونی و مشروع و محتوای موجد مسوولیت ترسیم شود. امنیت ملی، اسرار دولتی، حریم خصوصی، مالكیت های فكری، هتك حرمت، اخلال در دادرسی ها و تبلیغات گمراه‌كننده از مهم‌ترین حدود محتوایی فعالیتهای رسانه‌ای هستند كه در این بخش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

در بخش پایانی كتاب حقوق رسانه مسوولیت های مدنی و كیفری ناشی از نقض حدود مقرر در بخش سوم، مفهوم این مسوولیت ها و شرایط تحقق آنها، نحوه رسیدگی دادگاهها به هر یك از دعاوی مدنی و كیفری و سرانجام آثار هر یك از مسوولیت های مذكور مورد مطالعه قرار گرفته است.

كتاب حقوق رسانه را انتشارات سمت در 420 صفحه منتشر كرده است.

فراهنگ **1630**





:: برچسب‌ها: سیاتل , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: